Vanliga frågor och svar

Innan du kontaktar oss på supporten så kan du läsa igenom de vanligaste frågorna och svaren nedan. Om du fortfarande inte hittar svar på din fråga är du välkommen att ringa kundtjänst på 010-101 31 10, eller mejla till support@epark.se

Vanligaste frågorna

Jag har fått ett "medges ej"

Orsaken till ett medges ej kan beror på flera saker.

1.  Kortet som är kopplad till tjänsten har gått ut och du har fått ett nytt kontokort.
Åtgärd: Uppdatera de nya kortuppgifterna i appen. Gå in i menyn uppe till vänster och välj ”Betalningsmetod”. Kontrollera att kortet är öppet för internethandel innan din registrering.

2. Kortet som är kopplad till tjänsten är stängd för internethandel.
Åtgärd: Öppna upp kortet för internethandel, det gör du enkelt genom din internetbank eller ditt bankkontor. När kortet är öppet igen för internethandel dras beloppet automatiskt.

3. Det saknades täckning på kontot vid transaktions tillfället.
Åtgärd: Korrigera saldot på ditt kortkonto och det som är obetalt kommer då att dras automatiskt.

Nordea kund, villkor för internethandel (Instruktioner för befintlig kund som skall uppdatera kortuppgifter)

Instruktioner för befintlig kund som skall uppdatera kortuppgifter.

Nordeas villkor för internethandel.

Gör så här:
Först skall du logga in på din internetbank, öppna upp kortet för all internethandel i 60 min.

Gå sedan in i menyn i appen under ”Mitt konto”, klicka på ändra-knappen bredvid kortuppgifterna för att uppdatera kortuppgifterna till appen. Det som är obetalt kommer då att dras automatiskt. Därefter använder du din pinkod för att bekräfta biljettköp och biljettsumman dras då automatiskt på ditt kortkonto.

(Menyn finns uppe till vänster i appen)

Nordea kund, villkor för internethandel (Instruktioner för ny kund med en obetald biljett)

Instruktioner för befintlig kund som skall uppdatera kortuppgifter.

Nordeas villkor för internethandel.

Gör så här:

Först loggar du in på din internetbank, öppna upp kortet för all internethandel i 60 min.

Gå sedan in i menyn uppe till vänster i appen och välj ”Kortregistrering”. Välj en pinkod och registrera kortuppgifterna till tjänsten.  Den första biljetten kommer då att dras automatiskt. Därefter använder du din pinkod för att bekräfta biljettköp och biljettsumman dras då automatiskt på ditt kortkonto.

(Menyn finns uppe till vänster i appen)

Hittar inte betallänken i min e-post

Vid registreringstillfället får du som ny användare ett mail med en betal-länk till din e-postadress.

Betallänken kan fastna i din skräp-post, kontrollera din e-post “korg” för skräppost (eller spam mail).
För att undvika att e-post från oss filtreras bort i ditt spam filter, var god och lägg in eparkera.se i din lista av godkända avsändare.
Vänligen kontrollera din skräppost eller spam mail, återkom till oss på support@epark.se om du inte hittar länken.

Det går med fördel bra att registrera sig direkt i appen på mobiltelefonen eller via din dators webbläsare (eparkera.se). Gå in i menyn (finns uppe till vänster). Därefter klickar du på ”Kortregistrering”.

Mitt konto

Var hittar jag mina kvitton?

Klicka på ”Historik/Kvitton” i menyn uppe till vänster.
Kvittot skickas till din e-postadress genom att du klickar på ”skicka kvitto”.

Jag vill ändra min e-postadress

Skicka ett mejl till support@epark.se med din gamla e-postadress samt den nya du vill byta till. Vi utför ändringen och återkopplar när det är gjort och finns tillgängligt i appen.

Registrering med Fel E-postadress

Gör så här:

  1. Påbörja en ny parkering med samma registreringsnummer
  2. Du kommer i steg två när du försöker betala biljetten bli nekad, med hänvisning till att du har en obetald biljett
  3. Du får då möjlighet att skicka räkningen på nytt till din e-postadress, och även möjlighet att korrigera e-postadressen
  4. Appen kommer efter detta även att komma ihåg din rätta e-postadress

Hör av dig till support@epark.se om det inte löser sig, eller om du undrar över något annat!

Byte av betal/kreditkort som är kopplat till ePARK-tjänsten

Uppdatera de nya kortuppgifterna i appen. Gå in i menyn under ”Betalningsmetoder” och gör ändringarna.

Kortet som kopplas till tjänsten skall vara öppen för internethandel, det kontrollerar du enklast genom din internetbank.

(Menyn finns uppe till vänster i appen)

Jag vill ändra mitt lösenord

Gå in i menyn, klicka på ”Mitt konto”. Klicka därefter på ”Mina uppgifter”. Längst ner på den sidan klickar du på ”Ändra lösenord”

(Menyn finns uppe till vänster i appen)

Jag vill avsluta mitt konto

För att avsluta ditt konto hos ePARK loggar du in i appen, klickar på ”Mitt konto” därefter klickar du på ”Mina uppgifter”. Sedan klickar du på den röda texten ”Ta bort konto”

Användning av appen

Vart är check-in funktionen?

För att växla från traditionellt biljettköp ”Fast tid” (där du i förväg väljer hu lång tid du ska stå), klickar du på fliken intill ”Check in”. Därefter kan du parkera med check-in-funktion. När du sedan kommer tillbaka till bilen öppnar du upp appen och checkar ut. Du betalar endast för den tid du står parkerad.

I dina inställningar kan du själv bestämma hur lång tid du ska kunna vara incheckad innan systemet automatiskt checkar ut dig (om du skulle glömma att checka ut). Den tiden går att ändra när som helst, innan varje påbörjad incheckning, men även under en pågående parkering.

Jag vill bara betala för den tid jag står parkerad, hur gör jag?

Använd funktionen Check-in.

För att växla från traditionellt biljettköp ”Fast tid” (där du i förväg väljer hu lång tid du ska stå), klickar du på fliken intill ”Check in”. Därefter kan du parkera med check-in-funktion. När du sedan kommer tillbaka till bilen öppnar du upp appen och checkar ut. Du betalar endast för den tid du står parkerad.

I dina inställningar kan du själv bestämma hur lång tid du ska kunna vara incheckad innan systemet automatiskt checkar ut dig (om du skulle glömma att checka ut). Den tiden går att ändra när som helst, innan varje påbörjad incheckning, men även under en pågående incheckning.

Jag kan inte checka ut

Skicka in ett ärende till support@epark.se, eller ring in till supporten på telefonnummer 010-101 31 10.

Jag har köpt biljett med fel reg.nr, vad gör jag?

Du måste köpa en ny biljett med rätt reg.nummer.

Om du har använt check-in funktionen, så checkar du ut, skriver in rätt reg.nummer och checkar in på nytt.

Köpt biljett före avgiftsbelagd tid startar, betalar jag för mycket?

Nej, priset justeras i appen efter den avgiftsbelagda tiden. Vi tar inte betalt för tiden du anger utanför avgiftsbelagd tid.

Betalar jag några extra avgifter, så som månadsavgift eller annat ?

Med ePARK betalar du inga månadskostnader. ePARK tillämpar normal avrundning, och kan lägga till minimiavgift och serviceavgifter.

Behövs det någon ePARK-dekal i vindrutan?

Vanligtvis behövs det ingen dekal i vindrutan. Men det kan finnas kommuner som kräver det och då står det information om det på skyltar och kommunens webbplats.

Varför finns inte ePARK i min stad?

Tack för ditt intresse av ePARK tjänsten.

ePARK arbetar hela tiden att komma ut i fler städer, det är en tidsödande process som kräver att många tar beslut. Du kan gärna ta kontakt med din kommun och önska att tjänsten introducera. Det kan påskynda processen.

Böter/kontrollavgift

Jag har fått böter

Vid bestridande av kontrollavgift vänder du dig till den som har utfärdat kontrollavgiften.
ePARK är en betaltjänst och vi delar därför inte ut några kontrollavgifter, det gör parkeringsbolagen.

Vi andra frågor som t.ex. var jag hittar parkeringskvitto till bestridande kontakta support@epark.se

Böter trots betald biljett

Kontakta support@epark.se

Säkerhet

Jag är rädd för att lämna ut mina kortuppgifter, vad har ePARK för säkerhet?

Vår tjänst använder sig av DIBS och https via iframe. Ditt kontonummer passerar aldrig oss, utan går krypterat direkt till DIBS.

Vi får aldrig heller tillgång till dina kortuppgifter efter utförd betalning.

SSL-kryptering

All hantering av kreditkortsdata sker via krypterad (https://) överföring.

Vanligtvis visas detta genom det lilla hänglåset längst ner i din webbläsare, men även om hänglåset saknas kan man inte utesluta att en sidan inte har https://.

Vår e-handel är uppbyggd av ett frameset (olika fönster/ramar som är byggda med huvudsida, vänster- och topmeny) och pga av detta visas inte hänglåset eller https:// i adressen. Vi garanterar dock att dina uppgifter skickas krypterade. Sidan (ramen) som hanterar kreditkortsdata är krypterad medan tex navigeringsramen inte är det eftersom där inte finns information som behöver skyddas.

Synk mellan PC och appen saknas!

Det stämmer att den saknas. Framför allt av integritetsskäl, eftersom datorer ofta delas mellan flera personer.

Vi har successivt under åren ökat säkerheten på ett sätt som gör det möjligt att dela denna information mellan olika enheter på ett säkert sätt. Just den funktionen du efterfrågar kommer troligtvis att läggas ut nu under hösten.

Driftstörningar

Långsam nedladdning av appen

Att nedladdning går långsamt kan bero på långsam mobilsurf för ditt abonnemang eller så kan det också bero på att mobiltäckningen är bristfällig för tillfället.

Det kan också vara så att nätet och den basstation du just nu surfar på är hårt belastad av många andra användare. Detta gör att det blir mindre kapacitet över att surfa på.

Kontrollera att du har minst 3G eller 4G-näten som fungerar oftast bäst för nedladdning av appen.

Grå ruta med en svart prick. Kan inte öppna upp appen

När surfmängden som ingår i abonnemanget tar slut kan du inte surfa eller använda appar förrän surfmängden fylls på igen nästa månad. Men du kan när som helst köpa extra surf om du behöver, läs mer hos din operatörs hemsida och fyll på med en surfmängd som passar dig. Om din surf brukar ta slut ofta kan du öka surfmängden som ingår varje månad i ditt abonnemang. Har du ett mobilabonnemang så kan du sms:a surfmängd till 4466 (Telia) . Du får då ett meddelande tillbaka om hur mycket surf du har kvar.

Tekniskt fel

Vid tekniskt fel lägger vi ut information på vår facebooksida som uppdateras fortlöpande.

Övrigt

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som sparas av din webbläsare och lagras på din dator. Cookien innehåller information om ditt besök och används av tekniska skäl för att förbättra webbplatsen för dig som användare.

Informationen (cookies) sparas i datorn (beroende på webbläsarens inställningar) för att kunna returneras också senare. I annat fall lagras cookies endast i datorns primärminne och gäller tills webbläsaren stängs av.